کد مطلب:292090 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:559

بخش سوّم از لحاظ وضعیّت جهان و جهانیان ....



آیة اللّه صافی گلپایگانی

برقراری عدالت واقعی در سراسر جهان

طبق احادیث متواتره در زمان ظهور آن بزرگوار عدالت واقعی در سراسر جهان برقرار می شود، در نتیجه وضع مردم هم از نظر مادّی و هم از نظر معنوی با زمان قبل از ظهور آن بزرگوار فرق خواهد داشت. واللّه العالم.

آیة اللّه خزعلی

اتمام و بسامان شدن حقوق و حقائق

قبل از ظهور، اوضاع نابسامان است و حكومت ها ناتوان و بعد از ظهور حقوق و حقائق اتمام شده و بسامان است.

آیة اللّه نوری همدانی

برای ما قابل تصوّر نمی باشد

روشن است كه با ظهور آن حضرت جامعه از نظر اقتصادی، علمی، فرهنگی، صنعتی به آنچنان مرحله ای می رسد كه برای ما قابل تصوّر نمی باشد.

آیة اللّه سیّد محمّد شیرازی

بناء قانون عدل

پر شدن ظلم و جور در زمین، قبل از ظهور است و بناء قانون عدل بعدازظهور.

آیة اللّه سیّد صادق روحانی

بالا رفتن سطح افكار مردم و رسیدن به كمال از هر لحاظ

مهدی موعود هنگامی ظهور خواهد كرد كه ظلم و فساد عالمگیر شود و جهانیان از اصلاحات عادّی خود خسته و نااُمید گردند و از شدّت فشارها و فسادها جانشان به لب برسد و تشنه اصلاح شوند.

امام باقر (ع) فرمودند: وقتی كه قائم ما قیام كرد، خدا دست لطفش را بر سر بندگانش می نهد و بدین وسیله عقلهای پراكنده آنان را جمع می كند و اندیشه آنان را به حدّ كمال می رساند، در نتیجه سطح افكار مردم به نحو چشمگیری بالا می رود و مردم از هر لحاظ به كمال می رسند.

آیة اللّه علوی گرگانی

كامل شدن علوم - گسترش عدل و داد - پیشرفته شدن وسایل اطّلاعاتی

فرق فاحشی بین زمان قبل از ظهور و بعد از آن وجود دارد چه از نظر علمی كه در روایت است علم بیست و هفت جزء است كه تا هنگام ظهور دو جزء آن برای مردم كشف می شود و بیست و پنج قسم آن در زمان حضرت رشد پیدا می كند، و چه از نظر اقتصادی كه در حد اعتدال در سراسر جهان و بین تمامی طبقات بشر بوجود خواهد آمد بگونه ای كه همه نسبت به هم مهربان و زندگانی در بین مردم بدون هیچ اجحاف و زورگویی تحقّق می یابد.

زیرا تمامی حركات مردم برخواسته از رشد فكری، علمی و تعقّلی می باشد و عدل و داد در سراسر عالم حكمفرما است زیر نظر حاكم مطلق، مجسّمه عدل و داد، حضرت حجّت كه نه قلم قدرت نوشتن و نه زبان توان توصیف و نه عقل می تواند آن وضع را درك كند.

انتظار داریم تا حضرتش ظهور و لیاقت درك محضرش را خدا به ما مرحمت فرماید.

آیة اللّه مكارم شیرازی

جهش فوق العاده علمی و كامل شدن عقول مردم

در حدیثی از امام صادق (ع) چنین می خوانیم: «علم و دانش بیست و هفت حرف (بیست و هفت شعبه و شاخه) است. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آورند دو حرف بیش نبود، و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناخته اند، امّا هنگامی كه قائم ما قیام كند بیست و پنج حرف (بیست و پنج شاخه و شعبه) دیگر را آشكار می سازد و در میان مردم منتشر می سازد؛ و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می كند تا بیست و هفت حرف كامل و منتشر گردد.»

این حدیث به روشنی جهش فوق العاده علمی عصر انقلاب مهدی (ع) را مشخّص می سازد كه تحوّلی به میزان بیش از 12 برابر! نسبت به تمام علوم و دانشهائی كه در عصر همه پیامبران راستین به بشریّت اعطاء شد، پیش می آید و درهای همه رشته ها و همه شاخه های علوم مفید و سازنده به روی انسانها گشوده می شود، و راهی را كه بشرطی هزاران سال پیموده به میزان 12 برابر در دوران كوتاهی می پیماید. چه جهشی از این بالاتر و سریعتر؟!

حدیث دیگری كه از امام باقر (ع) نقل شده معنی حدیث فوق را تكمیل می كند آنجا كه می گوید: «هنگامی كه قائم ما قیام كند خداوند دستش را بر سر بندگان می گذارد و عقول آنها را با آن كامل، و افكارشان را پرورش داده، تكمیل می كند.»

( - بحار الانوار چاپ قدیم ج 13 ص 851 )

و به این گونه در پرتو ارشاد و هدایت مهدی (ع) و در زیر دست عنایت او مغزها در مسیر كمال به حركت در می آیند و اندیشه ها شكوفا می گردند و تمام كوته بینی ها و تنگ نظری ها و افكار پست و كوتاه كه سرچشمه بسیاری از تضادها و تزاحمها و برخوردهای خشونت آمیز اجتماعی است برطرف می گردد.

مردمی بلند نظر با افكاری باز و سینه هایی گشاده و همّتی والا و بینشی وسیع، پرورش می یابند كه بسیاری از مشكلات اجتماعی را در روح خود حلّ می كنند و جهانی از صلح و صفا می سازند. و امروز نیز هر گونه اصلاح اجتماعی در هر مقیاسی بستگی به این دگرگونی فكری و انقلاب روحی دارد.

پیشرفت خارق العاده صنایع در آن عصر: این جهش علمی، صنایع و تكنولوژی را نیز در مقیاس وسیعی شامل می گردد.

پیشرفته شدن وسایل اطّلاعاتی

وسایل اطّلاعاتی آنقدر پیشرفته خواهد بود كه دنیا را همچون كف دست آشكار می سازد و به حكومت مركزی تسلّط كامل بر اوضاع جهان می بخشد تا به موقع و بدون فوت وقت برای حلّ مشكلات جهانی بكوشد و هرگونه فسادی را (عمدی و غیر عمد) در نطفه، خفه سازد.

حلّ شدن مسأله انرژی و نور

مسأله انرژی و نور آنچنان حلّ می شود كه حتّی نیاز به انرژی خورشیدی كه بازگشت همه انرژی ها (جز انرژی اتمی) به آن است، نیست. و این شاید در پرتو یك سیستم تكامل یافته انرژی اتمی - با تصفیه كامل از تشعشعات زیان بار كنونی كه در حال حاضر بزرگترین مشكل استفاده از این انرژی تشكیل می دهد - خواهدبود.

وسایل سریع السّیر برای مسافرتهای زمینی و فضائی

وسایل سریع السّیری كه با وسایل كنونی قابل مقایسه نیست، نه فقط برای دورزدن كره زمین در یك زمان كوتاه، بلكه برای مسافرتهای دور دست فضائی در اختیار آن حكومت قرار می گیرد. و این نیز كمك به اهداف اصلاحی این حكومت می كند.

پیشرفته شدن وسائل انتقال صدا و تصویر و همگانی شدن آن

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) چنین آمده است: «هنگامی كه قائم ما قیام كند خداوند آنچنان گوش و چشم شیعیان ما را تقویت می كند كه میان آنها و قائم (رهبر و پیشوای ایشان) نامه رسان نخواهد بود. با آنها سخن می گوید و سخنش را می شنوند و او را می بینند در حالی كه او در مكان خویش است» (و آنها در نقاط دیگرجهان)!

( - روضه كافی (مطابق نقل منتخب الأثر ص 483) )

یعنی وسائل انتقال «صدا» و «تصویر» بطور همگانی و ساده و آسان در اختیار همه پیروان او قرار می گیرد آنچنان كه چیزی به نام اداره پُست در عصر حكومت او شیئی زائد محسوب می گردد. و مسائل جاری این حكومت، بدون نیاز به كاغذبازی، آنچنان كه راه و رسم دنیای امروز است و شاید نیمی از وقت و نیروی انسانی را تلف كرده و گردش همه كارها را كُند می سازد و رسیدن حقّ را به حقّ داران به تأخیر می اندازد، حلّ و فصل می شود.

همه دستورها و برنامه ها با سیستم «شهود و حضور» ابلاغ و اجرا می گردد، و چه عالی است چنین طرحی برای اداره جامعه های انسانی و حذف برنامه های زائد و دست و پاگیر و وقت تلف كن.

حدیث گویای دیگری كه در این زمینه از امام صادق (ع) نقل شده این موضوع به نحو بارزی تكمیل می كند آنجا كه فرمود: «مؤمن در زمان قائم در حالی كه در مشرق است برادر خود را در مغرب می بیند. همچنین كسی كه در غرب است برادرش را در شرق می بیند.»

( - منتخب الأثر ص 483 )

ارتباط مستقیم نه تنها در سطح حكومت بلكه در سطح عموم عملی می شود و پیوندهای ظاهری و جسمانی، پیوندهای معنوی دلها را استحكام می بخشد آن گونه كه جهان را براستی به شكل یك خانه، و مردمش همچون اهل یك خانواده خواهند بود، و به این ترتیب علم و دانش و صنعت در اختیار بهسازی وضع جهان و تحكیم پایه های اخوّت و برادری - و نه در راه ویرانگری - قرار خواهد گرفت.

پیشرفت عظیم اقتصادی و عدالت اجتماعی

زمینی كه در آن زندگی می كنیم امكانات فراوانی برای زندگی ما و نسلهای آینده و جمعیّتهایی بسیار زیادتر از جمعیّت كنونی ما دارد، امّا عدم آگاهی كافی به منابع موجود و منابع بالقوّه زمین از یك سو و عدم وجود یك نظام صحیح برای تقسیم ثروت زمین از سوی دیگر، سبب احساس كمبود از جنبه های مختلف شده است تا آنجا كه در عصر ما همه روز گروهی از انسانهای مفلوك از گرسنگی می میرند.

نظام حاكم بر اقتصاد جهان امروز كه یك نظام استعماری است در كنار خود یك نظام جنگی ظالمانه را پرورش می دهد كه قسمت مهمّی از نیروهای فكری و انسانی را كه می بایست بطور مداوم و پویا در جستجوی منابع جدید برای بهسازی زندگی انسانها به تلاش برخیزند، می بلعد و نابود می كند.

امّا به هنگامی كه این نظام و نظام جنبی آن دگرگون شود، نیروها برای استخراج منابع بی شمار زمین بكار می رود و علم و دانش پیشرو در اختیار این برنامه قرار می گیرد و به سرعت منابع تازه ای كشف می گردد و شكوفایی خاصّی به اقتصادِ بشریّت می بخشد.

لذا در روایات مربوط به حكومت آن مصلح بزرگ اشارات پُر معنایی به این توسعه اقتصادی دیده می شود كه از هر گونه توضیح بی نیاز است. از جمله در حدیثی چنین می خوانیم: «حكومت او، شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت و گنجینه های زمین برای او ظاهر می گردد و در سرتاسر جهان جای ویرانی باقی نخواهد ماند مگر اینكه آن را آباد خواهد ساخت.»

( - اسعاف الرّاغبین باب دوّم ص 140 و 141 )

وبراستی باید چنین شود زیرا ویرانی های زمین نه بخاطر كمبود نیروی انسانی است و نه كمبودمالی! بلكه مولود ویرانگری انسانها و صرف بیهوده صنایع مالی و انسانی و عدم احساس مسئولیّت است، و هنگامی كه اینها در پناه یك نظام صحیح اجتماعی برطرف گردد این آبادی حتمی است، بخصوص كه از پشتوانه منابع جدید فوق العاده ای نیز برخوردار خواهدبود.

در حدیث جالب دیگری از امام صادق (ع) می خوانیم: «هنگامی كه قائم قیام كند حكومت را بر اساس عدالت قرار می دهد و ظلم و جور در دوران او برچیده می شود و جادّه ها در پرتو وجودش امن و امان می گردد. زمین بركاتش را خارج می سازد و هر حقّی به صاحبش می رسد. در میان مردم همانند داوود و محمّد(ص) داوری می كند. در این هنگامی زمین گنجهای خود را آشكار می سازد و بركات خود را ظاهر می كند و كسی موردی را برای انفاق و صدقه و كمك مالی نمی یابد زیرا همه مؤمنان بی نیاز و غنیّ خواهند شد.»

( - بحار الانوار چاپ قدیم ج 13 )

ظاهر شدن بركات زمین و خارج شدن گنجها و اجرای اصول عدل و داد

تكیه روی ظاهر شدن بركات زمین و خارج شدن گنجها نشان می دهد كه هم مسأله زراعت و كشاورزی به اوج ترقّی خود می رسد و هم تمام منابع زیرزمینی كشف و مورد استفاده قرار می گیرد، و در آمد سرانه افراد آنقدر بالا می رود كه در هیچ جامعه ای فقیری پیدا نمی شود و همه به سر حدّ بی نیازی و خودكفایی می رسند.

و بی شكّ اجرای اصول عدل و داد و جذب نیروهای انسانی به مسیرهای سازنده، چنین اثری را خواهد داشت زیرا گرسنگی و فقر و نیازمندی بر اثر كمبودها نیست بلكه نتیجه مستقیم و غیر مستقیم مظالم و تبعیض ها و بیدادگری ها و تلف شدن نیروها و هدر دادن سرمایه هاست.

در حدیث دیگری كه در منابع اهل تسنّن آمده است از ابو سعید خدری چنین نقل شده: پیامبر اكرم (ص) فرمود: شما را به ظهور مهدی (ع) بشارت می دهم. زمین را پر از عدالت می كند همان گونه كه از جور و ستم پر شده است. ساكنان آسمانها و ساكنان زمین از او راضی می شوند و اموال و ثروتها را بطور صحیح تقسیم می كند.»

كسی پرسید: «معنی تقسیم صحیح ثروت چیست؟»

فرمود: «بطور مساوی در میان مردم.»

سپس فرمود: «و دلهای پیروان محمّد (ص) را پر از بی نیازی می كند و عدالتش همه را فرا می گیرد تا آنجا كه دستور می دهد كسی با صدای بلند صدا زند: هر كس نیاز مالی دارد برخیزد. هیچكس جز یك نفر برنمی خیزد.»

سپس در ذیل حدیث می خوانیم كه امام دستور می دهد، مال قابل ملاحظه ای به او بدهند، امّا او بزودی باز می گردد و پشیمان می شود كه چرا آزمند و حریص بوده است.

( - نور الابصار فی مناقب آل بیت النبیّ المختار ص 156 و 157 چاپ مصر )

وسیع و آباد شدن شهرها - وسیع شدن جادّه ها و مساجد

اشاراتی در اخبار دیده می شود كه نشان می دهد در عصر حكومت او شهرهای بسیار وسیع و آباد، جادّه های وسیع و مساجد بزرگ (امّا ساده و بدون زرق و برق و زینت) ساخته خواهد شد و نظارت كاملی بر طرز ساختمان خانه ها، بگونه ای كه كمترین مزاحمتی برای مردم دیگر نداشته باشد می كند. در حدیثی از امام صادق(ع) می خوانیم: «در پشت كوفه مسجدی بنا می كند كه یك هزار در دارد، و خانه های كوفه به نهر كربلا و حیره می رسد.» می دانیم فاصله میان این دو شهر هم اكنون بیش از 70 كیلومتر است. ( - بحار الانوار چاپ قدیم ج 13 )

از امام باقر (ع) می خوانیم: «هنگامیكه قائم قیام كند مساجد در عصر او همگی دارای دیوارهای كوتاه و بدون كنگره خواهد شد همان گونه كه در عصر رسول اللّه(ص) بود. جادّه های بزرگ و اصلی را توسعه می دهد و به 60 ذراع می رسد. و تمام مساجدی را كه در مسیر قرار دارند (و مزاحم مردم هستند به فرمان او) خراب می شود. و تمام دریچه ها و روزنه هایی كه به راهها گشوده می شود (و مزاحم عبور و مرور مردم است) ویران می سازد. وبالكنها(ی مزاحم) و فاضل آبها و ناودانهایی كه در راه (عبور مردم) باز می شود می بندد.»

( - بحار چاپ قدیم ج 13 ص 186 )

و نیز در حدیثی طولانی از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: «او كوفه را پنجاه و چهار میل توسعه می دهد تا آنجا كه عمارات آن به كربلا می رسد، و كربلا (كوی شهیدان و قهرمانان و جانبازان راه خدا) مركز و كانون بسیاری از فعالیّتها می گردد ...»

( - همان مدرك صفحه 203 )

پیشرفت كشاورزی و ....

روایات در زمینه پیشرفت كشاورزی و فزونی فراورده های زراعی و فزونی آبها و دامها و عمران و آبادی در تمام زمینه ها فراوان است.

( - منتخب الأثر صفحات 472 و 473 و 474 )

آیة اللّه گرامی

به حداقل رسیدن كینه ها و بدی دلی ها - خوب شدن اوضاع اقتصادی

آن قدر تفاوت هست كه برای ما اصلاً قابل تبیین نیست. از نظر اجتماعی مثلاً كینه ها و بددلی ها از بین می رود البتّه نمی گویم بطور كلی تمام می شود بالأخره بشر اهل خطاست امّا نزدیك به نهایت شده و بسیار بسیار كم می شود.

اوضاع اقتصادی به حدّی خوب هست كه وقتی خراجی یا پولی بدست حكومت می رسد اصلاً فقیری پیدا نمی كنند كه به او بدهند. دفائن ارض و گنجهای زمین همه در اختیار آقا قرار می گیرند. بركت بسیار زیاد می شود.

الان بسیاری از فقرها به علّت بی بركتی است. باران می آید ولی یا به دریا می ریزد یإ؛ثثلا به كویر. در یك جایی كه باید باران بیاید نمی آید و در یك جای دیگر همان باران، سیل می شود و خرابی به بار می آورد. خداوند هم در قرآن می فرماید كه اگر مردم با تقوا باشند همه چیز برایشان بابركت می شود.

پیشرفت علمی

از نظر علمی: انسان وقتی كه در حضور امام معصومی است كه كلماتش كلمات وحی است خود بخود علمش هم پیشرفت پیدا می كند. بسیاری از بیماری ها مربوط به فساد اخلاقی و فحشاء است كه در آن موقع این مسائل وجود ندارد. لذا ما اصلاً نمی توانیم تصوّر اوضاع بعد از ظهور را بكنیم و اجمالاً یك چیزهایی را از طریق نقل روایات می گوییم.

انسان در یك چنین جامعه ای نبوده است كه بداند چیست. مردمی كه در بعضی مناطق محروم هستند فكر می كنند كه مثلاً اروپا چقدر خوب است امّا چقدر فساد در اروپا و ممالك پیشرفته دیگر هست و بخاطر همین فساد چقدر بیماری ها وجود دارد كه قبلاً نبود. امّا در بعد از ظهور این بیماری ها نیست.

بخاطر تقوی، فقر نیست. بخاطر بركت، عداوت نیست. بخاطر اینكه خود امام زمان(ع) رهبری است كه مثل پیغمبر (ص) در میان مردم است. اصلاً یك شرایط دیگری بین مردم و رهبر از نظر محبّت پیش می آید كه تصوّرش برای ماممكن نیست.

دفتر تبلیغات اسلامی

خلاصی از فتنه ها - تأمین شدن عدالت و مساوات

آنچه مسلّم است این است كه وضعیّت جهانیان با ظهور ولیّ عصر (ع) كاملاً دگرگون می شود. «یملأالارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً» او گستره ارض را پس از پر شدن از ظلم و فساد لبریز از عدل و قسط می كند. در بعضی از روایات می خوانیم «مسلمانان در آخرالزّمان بوسیله مهدی از فتنه ها و آشوب ها خلاصی می یابند چنان كه در آغاز اسلام بوسیله پیامبر (ص) از شرك و گمراهی رهاشدند.»

( - منتخب الأثر ص 290 )

از روایات به دست می آید كه امام زمان (ع)، عدالت و مساوات را تأمین می كند و جامعه بشری را به كمال عقلی و علمی و رابط انسانی سوق می دهد و مشخّصه دوران پیش از ظهور را كه شیوع ظلم و فساد و دشمنی انسانها با یكدیگر است دگرگون می كند و فرمان خدا را اعلان می نماید و اسلام را در پهنه زمین نشرمی دهد و بر آن استیلا می یابد و مردم را به هدایت قرآن و سنّت بر می گرداند و از دشمنان دین خدا انتقام می گیرد.

( - همان مدرك ص 292 - 300 )

فراگیر شدن دانش و حكمت و پیشرفت علمی

در زمان حكومت آن حضرت به همه مردم، دانش و حكمت می آموزند تا آنجا كه زنان در خانه ها، با كتاب خدا و سنّت پیامبر (ص) قضاوت می كنند و قدرت عقلی توده ها تمركز می یابد و مهدی (ع) به تأیید الهی، خردهای مردمان را به كمال می رساند و فرزانگی را در همگان پدید می آورد و ...

( - خورشید مغرب ص 38 (محمّد رضا حكیمی) )

از نظر علمی بقدری بشر ترقّی می كند كه مسافرت به آسمان ها معمول خواهد شد. چون در حدیث دارد كه علم و دانش 27 فرمول است كه 25 حرف را حضرت ولیّ عصر(ع) رایج خواهد كرد و بشر با تمام ترقیّات شگفت انگیزش دو حرف را كشف كرده است.

زیاد شدن مال و اموال

از نظر اقتصادی چنان تحوّلی پدید می آید كه همه اموال جهان، آن چه در دل زمین و روی زمین است در نزد مهدی گرد می آید، آنگاه مهدی به مردمان می فرماید: «بیایید و این اموال را بگیرید. اینها همان چیزهایی است كه برای بدست آوردن آنها قطع رحم كردید!خویشان خود را رنجاندید! خونهایی به ناحقّ ریختید و مرتكب گناهان شدید! بیاییدو بگیرید.»

آن گاه دست به عطا گشاید چنان كه تا آن روز كسی آن چنان بخشش اموال نكرده باشد. هر كس نزد مهدی آید و گوید به من مالی بده، مهدی بی درنگ گوید بگیر. و مهدی اموال را به صورت مساوی میان همگان تقسیم كند و كسی را بر كسی امتیاز ندهد.

آیة اللّه سیّد حسن ابطحی خراسانی

بطور طبیعی اوضاع زندگی بعد از ظهور و قبل از ظهور بسیار فرق می كند

بخاطر توسعه علم و دانش و بخاطر ایجاد روح صمیمیّت و برادری و بخاطر گسترش عدل و داد و بطور طبیعی اوضاع زندگی جهان بعد از ظهور با وضع زندگی قبل از ظهور بسیار فرق می كند. یعنی وقتی علم و دانش پیشرفت كرد یا امراض بوسیله علم دفع شد و یا بوسیله داروهای كشف شده، مرض ها رفع گردید در نتیجه بطور طبیعی عمرها طولانی می گردد و مردم از نظر قوای بدنی قویتر می شوند یا آنكه بخاطر عدل و داد و یا بوجود آمدن اخوّت و صمیمیّت اسلامی به یكدیگر اعتماد می كنند و در رفاه قرار می گیرند و گرگ سیرتان در كنار مردمان بی آزار بدون اذیّت به آنها واقع می شوند و به آنها آسیبی نمی رسانند. و همچنین اوضاع اقتصادی بخاطر همان عدل و داد بطور صحیحی برگزارمی شود.

خرافی بودن بعضی از اعتقادات راجع به زندگی بعد از ظهور

و اینكه در زمان ظهور مردم با صلوات فرستادن از مغازه ها هر چه می خواهند می گیرند و گرگ و میش به یكدیگر آسیبی نمی رسانند و اوضاع عالم غیر طبیعی می شود، نادرست و غلط است. بعضی گمان كرده اند كه بعد از ظهور همه مسائل غیر طبیعی انجام می شود. ولی این فكر بسیار نادرست و بلكه القاء شده از طرف دشمنان امام زمان (ع) است. آنها می خواهند معتقدین بوجود مقدّس حضرت بقیّة اللّه (ارواحنافداه) را مردمانی خرافی در دنیا معرّفی كنند.

بنابراین دوستان امام زمان (ع) باید بدانند كه دنیای بعد از ظهور با دنیای قبل از ظهور از نظر گردش ماه و خورشید و شب و روز فرقی با هم ندارد! نه شبها بلندتر می شود و نه روزها ساعتش درازتر می گردد! نه واقعاً گرگ حالت سبعیّتش را از دست می دهد نه میش درّنده می شود! نه انسانها مجبور به كارهای خوب و درستی هستند و نه اوضاع اقتصادی در اصول فرق می كند.

و اینكه آمده است مردم با صلوات از مغازه ها جنس برمی دارند شاید منظور این باشد كه بر روی سكّه هایی كه به دست مردم داده می شود صلوات بر محمّد و آل محمّد(ع)نوشته شده باشد.

محو ظلم و ستم در مدّت كوتاهی و طلب خون مظلومین

حضرت مهدی (ع) پس از ظهور، در مدّت كوتاهی ظلم و ستم را از روی زمین محو می كند و دنیا را از لوث وجود ظالمین و ستمگران بخصوص ابرقدرتهای بیدادگر پاك می نماید. حضرت مهدی (ع) ولیّ مقتولین مظلوم است و طلب خون آنها را از ظالمین و ستمگران می كند. او قدرتمندان را سركوب می كند و اشرار را از بین می برد تا بتواند عدل و داد برقرار كند.

تسلیم شدن تمام ملّتها

تمام ملّتهای روی زمین، تسلیم او می گردند و او را به عنوان رهبر و راهنمای جهان بشریّت قبول می كنند.

الزام مردم به عدالت و با عدالت داوری كردن

حضرت مهدی (ع) مردم را به عدالت ملزم خواهد نمود و خودش به عدالت داوری خواهد كرد.

بالا رفتن سطح علوم

آن حضرت سطح علوم را بالا می برد و زمین را با علم و دانش و نورش و نور خداوند روشن می كند.

حیات مجدّد زمین و استخراج اشیاء قیمتی

بعد از ظهور، زمین بعد از آنكه در اثر كفر مرده است و بركتی ندارد حیات مجدّدی پیدا می كند. در زمان آن حضرت، تمام منابع تحت الارضی استخراج می شود و زمین، اشیاء قیمتی خود را از باطن خود خارج می كند.

عزیز شدن حكماء و علماء

آن حضرت، حكماء و علمایی را كه در زمان غیبت، ضعیف بوده و مورد توجّه ظالمین و ستمگران نبوده اند عزیز می كند و به آنها امكانات می دهد و كارهای مملكتی را به آنها وامی گذارد.

ازدیاد معرفت و محبّت خدای تعالی

حضرت مهدی (ع) به قدری مردم جهان را در معرفت خدای تعالی آگاه می سازد كه قلب آنها مملوّ از محبّت خدای تعالی گشته و تنها او را عبادت می كنند.

خدای تعالی به حضرت مهدی (ع) همه علوم را عنایت فرموده و او مردم را از آنها باخبر خواهد كرد.

تقیّه نكردن و حكم به واقعیّتها

حضرت مهدی (ع) تقیّه نمی كند و به واقعیّتها حكم می فرماید و كسی نمی تواند با او خدعه كند.

حجّة الاسلام فرحزاد

سامان یافتن وضع مادّی و معنوی - پیاده شدن عدل و حقّ

احساس امنیّت و راحتی و سعادت

قبل از ظهور طبق روایات مردم دنیا در شدّت مشكلات اقتصادی و فرهنگی و معنوی و بی عدالتی و فساد شدید می شوند كه خود مردم مستأصل شده و انتظار مصلح جهانی را دارند و بعد از ظهور دقیقاً بعكس، وضع دنیا دگرگون و فراوانی و پربركتی و سامان یافتن وضع مادّی و معنوی و عدل و حقّ محض پیاده خواهد شد و مردم از دیدن حقّ و عدالت كامل لذّت برده، كاملاً احساس امنیّت و راحتی و سعادت می كنند.

حجّة الاسلام علیرضا نعمتی

جهان از مردگی به زندگی و از تاریكی مطلق به روشنایی

و از حیوانیّت به انسانیّت وارد خواهد شد

با ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) جهان از مردگی به زندگی و از تاریكی مطلق به روشنایی و از حیوانیّت به انسانیّت وارد خواهد شد و چقدر فرق است بین مردگی و زندگی و تاریكی با روشنایی و حیوانیّت با انسانیّت.

جهان قبل از ظهور از هر لحاظ (اجتماعی ،فرهنگی مادّی، پزشكی و غیره) جهانی است مرده و بیهوش و تاریك كه با ظهور آن حضرت این مرده، زنده می شود و این جهان بیهوش به هوش می آید و این جهان تاریك از سیاهی مطلق خارج و به روز روشن ظهور منتقل می گردد.

قرآن كریم با تفسیر خاندان عصمت (ع) در این باره می فرماید: «و اشرقت الارض بنورربّها» آنگاه كه زمین با نور پروردگارش روشن گردد.

( - سوره زمر آیه 69 )

و در زیارت جامعه كبیره كه در نهایت اعتبار است تفسیر این آیه چنین آمده است: «و اشرقت الارض بنوركم» و زمین با نور شما روشن می شود (یعنی بعد از تاریكی ظلم، به شما اهل بیت با ظهور عزیزتان جهان با نور شما روشن می شود.)

و كافیست كه بدانیم دورنمائی از زمان ظهور حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) دعای معروفی است كه در ماه مبارك رمضان می خوانیم:

اللّهم ادخل علی اهل القبور السّرور ... تا آخر

در تشرّفی كه ما آن را در كتاب «راهی به سوی نور» نقل كرده ایم حضرت ولیّ عصر (ارواحنافداه) فرموده اند: این دعا مربوط به زمان ظهور است یعنی جملات این دعا با ظهور ما تحقّق می یابد و در حقیقت این دعایی است كه برای فرج و ظهور ما خوانده می شود.

خلاصه این دورنما و مضمون دعا این است كه زمان ظهور زمانی است كه:

1 - آنقدر جهان مادّی سعادتمند می شود كه حتّی ارواح مردگان در عالم برزخ از خبر ظهور آن حضرت خوشحال می شوند.

2 - در تمامی كره زمین هیچ فقیری یافت نمی شود و همه بی نیاز و ثروتمنداند.

3 - همه گرسنگان در كره زمین سیر می شوند (با توجّه به آنكه هم اكنون در هر دقیقه پانزده گرسنه در جهان از گرسنگی می میرند.)

( - روزنامه اطّلاعات )

4 - هیچ كس بدون پوشاك نمی ماند.

5 - هیچ كس قرض دار نیست.

6 - هیچ غمدیده ای یافت نمی شود.

7 - هیچ اسیری در اسارت باقی نخواهد ماند.

8 - هیچ غریبی در غربت نمانده و به وطنش باز خواهد گشت.

9 - هیچ امری از امور مسلمین فاسد نبوده و همه امور اصلاح خواهد شد.

10 - در سطح جهان هیچ كس مریض نخواهد بود.

11 - نیازهای معنوی مردم برطرف و در پیشگاه پروردگار روسفید خواهندشد.

12 - اخلاق رذیله حیوانی و شیطانی مردم به اخلاق انسانی مبدّل خواهدگشت. (این مهمترین امتیاز زمان ظهور است كه به عبارت دیگر چنین معنی می دهد كه انسانهای حیوان سیرت، مبدّل به انسانهای واقعی خواهند شد.)

و خلاصه آنكه اگر انسان قبل از ظهور را مرده ای بدانیم این مرده زنده و اگر كوری بدانیم این كور به یكباره بینا و اگر حیوانی بدانیم مبدّل به انسان خواهد شد. اُمید است خداوند متعال بر جهانیان منّت نهد و ظهور آن حضرت را هر چه زودتربرساند.

حجّة الاسلام سیّد علی رضوی

حلّ مشكلات اقتصادی - چشیدن طعم حقیقی حیات و عدالت

مُستفاد از كتاب خدا و كلمات اهل بیت (ع) چنین است كه قبل از ظهور آن حضرت فساد در دریا و خشكی غالب می شود و از نظر جوامع، هرج و مرج بوجود می آید و از نظر اقتصادی، نابسامانی عظیم اقتصادی در سرتاسر جهان چه به شكل فردی و چه به شكل دولتی از قبیل ربا - رشوه - گرانی و ورشكستگی و ... به وقوع می پیوندد امّا بعد از ظهور آن حضرت و استقرار دولت كریمه، مشكلات اقتصادی به كلّ حلّ می شود و حقّ طلبان در سایه حكومتش، طعم حقیقی حیات و عدالت را می چشند و هیچگونه فقر و نیازمندی و نابسامانی اقتصادی وجود نخواهد داشت و عدالت چه در حقوق فردی و چه اجتماعی جلوه گر خواهد شد كه در احادیث فراوان آمده: «یملأاللّه به الارض عدلاً و قسطاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً.»

حجّة الاسلام احمد قاضی زاهدی

توانگر و غنیّ شدن انسانها و از بین رفتن فقر

زمان قبل از ظهور و بعد از ظهور قابل مقایسه با هم نیستند، چون سیستم حكومت امام زمان(ع) سیستم حكومتی است كه در دنیا دیده نشده و از هر نظر با سایر حكومتهای دنیا متفاوت است مثلاً از نظر اقتصادی و مادّی كه مورد سؤال است در روایات آمده است كه در حكومت حضرتش تمام انسانها، توانگر و غنیّ می گردند و از نظر اقتصادی كامل، بطوری كه فقیر یافت نمی گردد. پیامبراكرم(ص) فرمود: «تا فرصت دارید صدقه دهید چون روزی بر شما خواهد آمد در حكومت مهدی كه هر چه بگردید فقیری پیدا نكنید تا به او صدقه دهید.»

مفصّل این بحث را در كتاب شیفتگان حضرت مهدی (ع) ج 2 نوشته ام، طالبین می توانند مراجعه فرمایند.

آیة اللّه سیّد محمّد مهدی مرتضوی لنگرودی

عدل و داد - رفاقت و دوستی - عالی شدن وضعیّت اقتصادی و امنیّتی

فرقهای زیادی وجود دارد ولی ما به جهت رعایت اختصار به برخی از فرقهامی پردازیم:

1 - قبل از ظهور سراسر جهان پر از بی عدالتی و ظلم و فساد است ولی بعد از ظهور تمام گیتی مملوّ از صفا و صمیمیّت و عدل و داد است.

2 - قبل از ظهور، جهان روی دشمنی و ستیزگی و عناد برپاست ولی بعد از ظهور، رفاقت و دوستی و داد در بین همه جهانیان حكمفرماست.

3 - قبل از ظهور چنانچه دیده شده و می شود جنگ و خونریزی بین ملل جهان در پیش است ولی بعد از ظهور خونریزی و جنگ بین ملل ننگ و بین همه سازش است.

امّا از نظر اقتصاد و حكومت بعد از ظهور بقدری عالی است كه در خبر آمده یك دختر جوان و جمیل یك طشت طلا پر از جواهر بر سر می نهد و از مملكتی به مملكت دیگر می رود و یك نفر متعرّض او نمی شود. این خبر كمال اقتصاد را می رساند یعنی مردم همه بقدری غنیّ و مالدارند كه اصلاً اعتناء به مال دیگری ندارند و نیز كمال امنیّت حكومت بعد از ظهور رامی رساند.

«اللّه ارزقنا مشاهدة الظهور»

آیة اللّه خاتم یزدی

لبریز شدن جهان از عدالت و فضیلت عملی

قبل از ظهور همانطور كه مشاهده می كنیم و روایات هم بیان داشته، جهان با نابسامانیهای اعتقادی و اخلاقی، مادّی و معنوی و بالأخره با بی عدالتی و ستم آلوده است و ما بعد از ظهور با تشكیل رهبری و حكومت عدل طبق بیان امام باقر (ع): با اعزام استانداران و كارگزاران لایق به سراسر عالم و طبق بیان رسول خدا(ص) : «یملأ الارض ( - دلایل الامامة ص 467 )

قسطاً و عدلاً» جهان لبریز از عدالت و فضیلت عملی می گردد.

( - دلایل الامامه ص 477 - الفصول المهمه ص 291 )

آیة اللّه شاه آبادی

تحقّق حكومة عدل الواقعی

«تحقّق حكومة عدل الواقعی و النفس الامری بعد ما لم یكن.»

(با ظهور حضرت، حكومت عدل واقعی و حقیقی محقّق می شود كه قبل از ظهور هیچگونه خبری از آن نبود.)

آیة اللّه یثربی

بركات مادّی و معنوی و ...

پاسخ این سؤال به وضوح از برخی از آیات كریمه قرآن و روایات مفسّره و برخی روایات دیگر استفاده می شود. «وعد اللّه الّذین آمنوا منكم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فی الارض كما استخلف الّذین من قبلهم و لیمكّننّ لهم دینهم الّذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشركون بی شیئا و من كفر بعد ذلك فاولئك هم الفاسقون» (یعنی: خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام ( - سوره نور آیه 55 )

داده اند وعده می دهد كه قطعاً آنان را حكمران روی زمین خواهد كرد همان گونه كه به پیشینیان آنها، خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را كه برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می كند آنچنان كه تنها مرا می پرستند و چیزی را شریك من نخواهند ساخت و كسانی كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند)

روایات شریفه، چگونگی بركات مادّی و معنوی زمان قیام و ظهور آن حضرت را به تفصیل بیان می كند كه بعضی از آنها عبارتند از:

حكم به عدل - مرتفع شدن جور - امنیّت راهها - خارج شدن گنجها و بركات از زمین - برگشتن حقّ هر ذی حقّی به صاحبش - اقرار و اعتراف دینداران از هر مذهب به حقّانیّت دین مبین اسلام - حكم كردن حضرت بین مردم از راه علم غیبت به مانند حضرت داوود (ع) - در این روزگار پربركت هیچ شخصی محلّی برای صدقه نخواهد یافت زیرا تمام مؤمنین ثروتمند خواهند بود و ....

حجّة الاسلام سیّد جعفر رفیعی

ورود همه مردم به بهشتی كه حضرت آدم و حضرت حوّا در آن بوده اند

من كراراً در مجالس و سخنرانیهایی كه داشتم این مطلب مهمّ را گوشزد كرده ام كه زمان ظهور با قبل از ظهور تفاوت بسیار زیاد است و اصلاً قابل قیاس نیست و حتّی نمی توان با زمان ائمّه معصومین(ع) قیاس كرد چون حضرت بقیّةاللّه (ع) بر خلاف اجدادشان، بیعت هیچ كس بر گردنشان نمی باشد لذا آن حكومت واحد جهانی با بهترین وضعیّت حكومتی و اقتصاد و مادّی و معنوی تشكیل می شود و در حقیقت آن بهشتی كه حضرت آدم و حضرت حوّا در آن بوده و از هر نعمتی متنعّم بودند با تمام خصوصیّاتش برمی گردد و تمام جهانیان به بركت حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) در آن بهشت متنعّم می شوند لذا مشكلات اقتصادی و مادّی با مشكلات معنوی و روحی از جامعه، رخ برمی بندد و تمام خلق، سیر كمالی و معنوی خود را طیّ می كنند.

آیة اللّه سیّد مرتضی موسوی اصفهانی

نشر معارف - ظاهر كردن حقایق - عالی شدن اوضاع اقتصادی و حكومتی

از روایات استفاده می شود كه وقتی مهدی (ع) ظهور می كند به علم خود حكومت می كند. معارف را منتشر می كند. پرده از روی حقایق برمی دارد. دین اسلام تازه گی جدیدی خواهد داشت. آنچه به اسلام نبوده و به اسلام چسبیده حذف خواهد كرد و خلاصه اصلاحات می كند كه طبیعی است وضع مردم از هر جهت بهتر خواهد شد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر معنوی و از نظر حكومتی. چون كه امام عادل است در آن زمان به هیچ كس ظلم و تعدّی نخواهد شد و البتّه اینگونه اصلاحات و پخش حقائق آنطور كه باید و شاید محتاج است به استعداد و عقلهایی كه از عقول و استعداد امروزه یعنی از قبل ظهور كامل ترباشد.

آیة اللّه محمّد جعفر خوشنویس

امنیّت، عدالت، معنویّت، عزّت، وفور نعمت، پیشرفت سریع علوم،

رفاه همگانی، اقبال مردم به تحصیل آخرت، و غیره

اوّلاً طبیعی است كه در سایه حكومت حضرت بقیّة اللّه (عجّل اللّه فرجه)، آن امام معصوم و آن رهبر الهی با آن برنامه آسمانی و الهی اش، وضع جهان و جهانیان كاملاً متفاوت خواهد بود. در غیر این صورت این حركت و این قیام دیگر فلسفه ای نخواهدداشت.

فلسفه قیام حضرت مهدی (عجّل اللّه فرجه الشّریف) اقامه عدل و قسط و فراهم ساختن زمینه سعادت جامعه بشری، و نجات بخشیدن جامعه انسانی از ظلمها و ستمها و فشارهای اقتصادی، سیاسی، و ناهنجارهای اخلاقی و معنوی وفكری است.

و ثانیاً: روایات و پیش از آن آیات قرآن كریم صراحتاً مشخّصه های كلّی دوران تابناك حكومت حضرت مهدی موعود را بیان فرموده اند كه عبارت است از: امنیّت، عدالت، معنویّت، عزّت. بلكه در روایات موجودِ در منابعِ شیعه و سنّی اشاره به وفور ( - رجوع شود به آیات: 55 از سوره نور، 41 از سوره حجّ، آیه 5 از سوره قصص، آیه 105 از سوره انبیاء و آیه 33ازسوره توبه. )

نعمت، پیشرفت سریع علوم، رفاه همگانی، اقبال مردم به تحصیل آخرت و غیره در كنار زوال ظلم و ستم و تعدّی شده است.

آیة اللّه سیّد محمّد حسینی قزوینی

زندگی آرام و مطمئن - به حدّ والا رسیدن عقول و فرهنگ مردم

مانند فرق میان سیاهی و سفیدی، و نور و ظلمت و امثال این ها. كه با ظهور حضرت هیچگونه آثاری از ظلم و ستم در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره دیده نمی شود و مردم در سایه حكومت حقّه آن حضرت و گسترش عدالت، یك زندگی آرام و مطمئن خواهند داشت و مهم تر از همه عقول و فرهنگ مردم به حدّ والا می رسد و خود این، زمینه زندگی مسالمت آمیز را برای آحادّ جامعه فراهم می كند.

حجّة الاسلام محمّد حسن گنجی فرد

آوردن همه علوم مورد نیاز مخلوقات و حذف تمام انحرافات

و عملی شدن اسلام واقعی در تمام ابعاد

همه جهاتی كه در سئوال مطرح شده ابعاد مختلفی است كه ادیان الهی بخصوص دین كامل اسلام برنامه ای برای اینكه بشر بهترین نوع زندگی را داشته باشد در موردش ارائه داده است ولی متأسّفانه بخاطر اینكه با وجود غیبت، مردم از سرچشمه علومِ اهل بیت(ع) سیراب نشده اند و مجری معصوم و قدرتمندی مثل حضرت بقیّه اللّه الاعظم (ارواحنا فداه) بر سرنوشت مادّی و معنوی جوامع حاكم نبوده است، در همه دوره ها مردم برای برآوردن این جهاتِ مهمّ زندگی آنچه در اسلام اصیل است را نتوانسته اند در جامعه و خودشان ایجاد و اجرا نمایند لذا آگاهانه یا ناآگاهانه از مسیر اسلام اصیل و حقیقی دور افتاده اند.

روایاتی كه همه علوم مورد نیاز مخلوقات را در مثَل 27 حرف معرّفی می كند و علومی كه تا قبل از ظهور به آن دست یافته شده را 2 حرف از این 27 می داند و یا ( - بحار الانوار ج 52 ص 336 ح 73 )

حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) را آورنده دینی كه به نظر عدّه ای جدید است می داند ( - بحار الانوار ج 52 ص 354 ح 112 و ح 113 )

دلیل بر همین مدّعاست چرا كه همان 25 حرف باقیمانده از علوم حقیقی و جدید بودن مطالب ارائه شده نشان دهنده دست نیافتن انسانها یا عدم پذیرش آنها و خلاصه نقصی است كه تا قبل از ظهور، انسانها به آن دچار خواهند بود.

با این مقدّمه و توضیح در جواب سئوال فوق باید گفت: وضعیّت جهان در ابعاد ذكر شده بعد از ظهور تفاوت زیادی با قبل از ظهور دارد، به این صورت كه انحرافاتی كه اكنون در بسیاری از این ابعاد مردم دارند و یا در مورد آنها ظالمانه اجرا می شود، حذف می شود و آنچه از ابعاد ذكر شده مطابق اسلام در بعضی ممالك ناقص و بصورت كمرنگ عملی می گردد، كامل و بدون نقص خواهد گردید.

آیة اللّه عادل علوی

عالمگیر شدن عدالت و پاكی و نورانیّت

طبق روایات شریفه «سیملاء الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً.» پس قبل از ظهور، ظلم و ستم همه جا را می گیرد و بعد از ظهور عدالت و پاكی و نورانیّت عالمگیر خواهدبود.

حجّة الاسلام سیّد كاظم حسینی میانجی

قبل ظهور و بعد از ظهور با هم قابل مقایسه نیست

وضعیّت جهان و جهانیان چه از نظر اقتصاد و چه از نظر معنویّت، قبل ظهور و بعد از ظهور با هم قابل مقایسه نیست. زمانی را كه انسان برای زكوة خود دنبال مستحقّ بگردد و دختر با طَبَق طلا از مشرق تا مغرب راه بیفتد و كسی و انسانی متعرّض او نشود، آیا می شود گفت بین این دو چه فرق است.

حجّة الاسلام صفایی بوشهری

ارائه اسلام واقعی - رُشد مادّی و عقلی اجتماعی و فردی - كمال تكنولوژی

انتقام و قصاص ظلمهای تاریخی بر پیامبروائمّه (ع)

قبل از ظهور امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف)، استعمار و استثمار در اشكال مختلف خود و وجود قحطی و گرسنگی در سطح وسیع مردمی و جهانی و تحریف حقایق توسط ارگانهای ارتباط جمعی بین المللی در ابعاد گسترده و حاكمیّت شهوات بر عقل و دین و برده داری نوین فرهنگی و به خدمت در آمدن علم و تكنولوژی برای استكبار جهانی و وجود حكومتهای متخاصم و متعدّد جهانی می باشد و دوری هرچه تمامتر مردمی از دین و معنویّات آن و غرق شدن در دنیا و مظاهر آن، حرف اوّل را در جهان قبل از ظهور می زند، مگر گروه قلیلی كه همواره حیات خود را مطابق با موازین دینی قرار داده و خویش را در مسیر خدمت و ترویج مبانی دین حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف)، قرار می دهند. و لكن وضعیّت جهان بعد از ظهور، از آیات و احادیث مربوط به آن اینطور استفاده می شود: حكومت واحد جهانی شیعی - ارائه اسلام واقعی به جهان و مقبولیّت وسیع آن - رُشد مادّی و عقلی اجتماعی و فردی انسان و فراغت از نگرانی های مادّی و توجّه به معنویّات دینی - رفع مشكلات مادّی جوامع انسانی - از بین رفتن مشكل قحطی و گرسنگی - رشد و كمال تكنولوژی جهانی و به خدمت درآمدن در مسیر ترقّی و كمال انسان - احیاء عدل در جهان و حاكمیّت قرآنی و احكام دینی - نزول رحمت و بركات الهی - امداد ملائكه - انتقام و قصاص ظلمهای تاریخی بر پیامبروائمّه (ع).

حجّة الاسلام اسد اللّه محمّدی نیا

زیاد شدن نعمت ها و بركات خداوندی در تمام ابعاد

از آیات متعدّد و قرآن كریم و روایات متعدّدی كه در ذیل بعضی از این آیات در ( - مائده 66 - اعراف 96 - انفال 29 - هود 52 - شعرا 133 و 134 - طلاق 2 تا 5 و ملك 30 )

تفاسیر آمده، یك قانون كلّی الهی استفاده می شود و آن این است كه عمل صالح و تقوا، سبب نزول باران و رحمت الهی و زیاد شدن انواع بركات مادّی و معنوی در جامعه خواهد شد و گناه و ظلم مانند: بی بند و باری و شیوع موسیقی و برهنگی زنان و كم فروشی و ... باعث كم شدن باران و خشكسالی و قطع شدن نعمتهای خدا می شود در یك كلام، عمل خوب و بد در زمین و آسمان اثر دارد.

در زمان حضرت حجّت (ع) چون عدالت برقرار می شود و گناه و آلودگی از بین می رود و تقوا و پاكدامنی بر جامعه حاكم می شود، در نتیجه بركات از زمین و آسمان بر مردم نازل می گردد. بر همین اساس حضرت علی (ع) فرمود: «و لو قد قام قائمنا لانزلت السّماء قطرها و لاخرجت الارض نباتها.» هنگامی كه امام زمان (ع) انقلاب نماید، ( - بحارالانوار ج 52 ص 316 )

آسمان باران رحمتش را نازل می كند و زمین، خیر و بركاتش را بیرون می ریزد.

و نیز رسول خدا (ص) می فرماید: خداوند بزرگ در زمان حضرت ولیّ عصر(ع)، گنجها و معادن را از زمین برای آن حضرت ظاهر می سازد.

( - بحارالانوار ج 52 ص 326 )

و باز امام باقر (ع) می فرماید: «آنقدر نعمت در زمان ظهور امام زمان (ع) فراوان می شود كه وقتی به مردم فقیر، زكات داده می شود قبول نمی كنند و می گویند: ما احتیاج نداریم.»

( - بحارالانوار ج 52 ص 39 و مانند این روایت ج 52 ص 323، 335، 338 و 339 )

وقتی در جامعه ای تقوا و عدالت حاكم شد و مردم به كار و تلاش اهمیّت دادند و از حرص، طمع، تجمّل گرایی و ذخیره كردن اجتناب كردند و زكات اموال خود را پرداخت كردند، در یك كلام هنگامی كه مردم، اسلام عزیز و قوانین حیات بخش آن را تحت لوای فرزند فاطمه زهرا (س) پیاده كردند، معلوم است كه چنین احادیث طیّبه و زندگی شیرینی خواهندداشت.

حجّة الاسلام عبداللّه صالحی

شخصیّت شناسی و شخصیّت گرایی بر اساس معنویّت و ایمان -

آشكار شدن حقایق و واقعیّتها - بركت پیدا در انواع نعمتهای الهی و ...

همانطوری كه از روایات بسیاری استفاده می شود زمان غیبت با زمان ظهور حضرت تفاوتهای زیادی در جهات مختلف دارد از آن جمله:

ظلم و حقّ كشی در زمان غیبت فراوان است ولی در ظهور حضرت، عدالت جایگزین می گردد.

انواع فساد و تباهی در زمان غیبت رایج و علنی است كه پس از ظهور حضرت چنین نخواهد بود.

در زمان غیبت شخصیّت شناسی و شخصیّت گرایی بوسیله مقام، ثروت و تجملّات مختلف می باشد ولی در ظهور و حكومت حضرت، بوسیله معنویّت و ایمان خواهد بود.

در زمان غیبت، حقایق و واقعیّات پوشیده و گم است ولی در زمان ظهور آن حضرت، ظاهر و آشكار خواهد شد.

بی بركتی در انواع نعمتهای الهی در زمان غیبت و آخر الزّمان ظاهر و مشاهده می گردد، همچنین گرانی و احیاناً قحطی، امّا پس از ظهور امام زمان (ع) بالعكس می باشد.

بعد از قیام و ظهور حضرت یك حكومت جهانی برپا خواهد شد و تمام حكومتهای فاسد برچیده خواهد شد.

و ....

حجّة الاسلام شیخ الرّئیس كرمانی

سبك نوین اقتصادی - حاكم شدن فضای سالم معنویّت دین بر جوامع بشری

تسهیل امور و انجام امور با حداقل هزینه و زحمت و بهترین كیفیّت

وضعیّت جهانیان:

1 - تبدیل حكومتها و نظامهای سلطنتی به حكومت واحد جهانی تحت نظارت و اشراف حضرت ولیّ عصر (ع) كه مصون از خطا و عصیان و به دور از هوی و هوس است.

2 - تبدیل نظامهای اقتصادی متعدّد (سرمایه داری اشتراكی و ...) به نظام سرمایه داری مشروط اسلام كه ضمن تعدیل ثروت و محترم شمردن مالكیّت و ایجاد امنیّت در سیستم اقتصاد، سبكی نوین و مشروع كه در آن هم حقوق فردی و اجتماعی و هم حقوق الهی، عادلانه در نظر گرفته شده است.

3 - برداشته شدن اختلافات فرق و مذاهب و پیروان ایشان و معرّفی یك مذهب حقّه و شیعه اثنی عشری به عنوان مذهب واحد جهانیان و پیوستن همه جهانیان به مكتب اسلام به رغم خود و در نتیجه حاكم شدن فضای سالم معنویّت دین بر جوامع بشری.

4 - تسهیل امور و انجام امور با حداقل هزینه و زحمت و بهترین كیفیّت. بعبارتی حذف مخارج تحمیل شده بر همه شئون زندگی و در همه جوامع كه ناشی از جهل، عدم اتحّاد، تبعیض ها، عدم تعهّد نسبت به اصول اخلاقی و دینی و ... است كه با ظهور موفور السّرور حضرتش تمامی نابسامانیها و نقائص مرتفع می گردد.

وضعیّت جهان:

1 - نزول بركات آسمانی و عرضه خزائن و بركات زمین در زمان حضرتش به احسن وجه.

2 - تكامل و ترقّی و بلكه جهش عالم گیر در خصوص علوم مختلف كه به روایتی دو حرف علم تا زمان ظهور از 27 حرف آشكار می گردد و 25 حرف دیگر در آن زمان آشكار می گردد كه با آن نور علم و نزول بركات، وضعیّت جهان چه تحوّلی به خود خواهد دید.

حجّة الاسلام سیّد وهّاب ضیائی

درایت و عقل كافی و سلیم - برخورداری همه مردم از نعمتهای الهی -

قوی شدن ایمان مردم و امنیّت و قدرت حكومتی

1 - در زمان آن حضرت اكثر مردم از درایت و عقل كافی و سلیم برخوردار هستند و در تمامی كره زمین غیر موحّد وجود ندارد.

2 - مسئله طبقاتی كنار می رود و همه در زیر سایه عدل زندگی می كنند و دیگر فقیر وجود ندارد و همه مردم از نعمتهای الهی برخوردار هستند.

3 - امنیّت و قدرت حكومتی آن حضرت چنان است كه اگر زن وجیهه ای با تمام زیورآلات خود از عراق تا شام پیاده رود، هیچكس متعرّض او نخواهد شد. ایمان قوی مردم و حاكمیّت دولت كه بسیار قوی است.

حجّة الاسلام سیّد جواد معلّم

تكامل یافتن تمام استعدادها در جهت صحیح - پیشرفتهای مادّی و معنوی

دوران قبل از ظهور، از لحاظ اقتصادی، مادّی، معنوی و حكومتی، همان است كه می بینیم و در آن هستیم و روز به روز هم بدتر می شود، یعنی كافی است چندروز پشت سر هم به اخبار رسانه های جهان توجّه نمود تا انحطاط، پستی، ظلم، غارت و حقّ كشی ها و هزاران هزار جنایت را درك كرد.

طبعاً در زمان بعد از ظهور هیچكدام از اینها وجود نخواهد داشت و بلكه تمام استعدادها در جهت صحیح تكامل می یابند. مضافاً به اینكه تحت ارشادات امام عصر (ارواحنا فداه) پیشرفتهای مادّی و معنوی بسیار زیادی كه قابل مقایسه با این زمان نیست حاصل می شود و چون بنا بر اختصار است از ذكر مثالها خودداری می كنم.

برای اطّلاع بیشتر به كتبی از قبیل «مصلح غیبی» و «مصلح آخر الزّمان»، نوشته های استاد بزرگوارم حضرت آیة اللّه سیّد حسن ابطحی - دام عزّه - «جهان بعد از ظهور»، نوشته حجّةالاسلام و المسلمین آقای خادمی شیرازی، «عصر ظهور» نوشته آقای علی كورانی مراجعه شود.

آیة اللّه سیّد فخر الدّین امامی

معنویّت گرایی - عدالت و درستی - عملی شدن گسترده اسلام

مهمترین تفاوت این است كه اوضاع جهان و جهانیان قبل از ظهور، چندان بسامان و پسندیده نیست. از نظر ایمانی مردم ضعیف اند. به امور معنوی چندان توجّه ندارند. بیشتر سرگرم دنیای مادّی و مسائل آن هستند.

از نظر اقتصادی گرفتار تبعیض و فاصله فراوان طبقاتی هستند. فقر فراوان در یك سو و ثروت و رفاه انبوه در سوی دیگر.

از نظر حكومتی نیز بی عدالتی و ظلم چه از سوی حكومت هر كشور به مردم آن و چه از سوی دولتهای قوی به ملّتهای ضعیف.

امّا بعد از ظهور چنانكه در روایات آمده شرایط كاملاً دگرگون می شود. معنویّت گرایی جای مادّی گرایی را می گیرد. تبعیض طبقاتی از میان می رود. عدالت و درستی حاكم می گردد و از همه مهمتر، اسلام كه در قبل از ظهور درست اجرا و پیاده نشده بود به صورت بسیار گسترده ای به مرحله عمل و اجرا درمی آید.

آیة اللّه اصولی

اموال به تمام معنی طلا می شود

اموال به تمام معنی طلا می شود و توسعه بسیار و بركات بیشمار زندگانی به تمام معنی عادلانه و با سعادت.

حجّة الاسلام شیخ مرتضی قاسمی

كامل شدن عقول - امنیّت راهها - ریشه كنی فقر - از بین رفتن طواغیت -

خارج شدن دفائن و ذخائر زمین - پدید آمدن اختراعات عجیب

جواب این سؤال مفصلّاً در احادیث آمده است. اجمالاً باید دانست كه اوضاع جهان و انسان قبل از ظهور و بعد از آن هیچ قابل مقایسه با یكدیگر نیست. بعد از ظهور عقول مردم كامل می شود. راهها امنیّت می یابد. فقر ریشه كن می شود. طواغیت از بین می رود. كره زمین، دفائن و ذخائر خود را خارج می گرداند. اختراعات عجیب پدید می آید و صدها چیز دیگر.

حجّة الاسلام شیخ عبّاس استاد آقایی

از زمان قبل از ظهور تا زمان بعد از ظهور از جهنّم تا بهشت فاصله است

اینكه گفته می شود چه فرقی بین وضعیّت جهان و جهانیان اعمّ از نظر اقتصادی و معنوی و حكومتی با زمان بعد از ظهور آن حضرت دارد فكر نمی كنم احدی حتّی بتواند به قلم بیاورد، زیرا به عقیده حقیر از زمان قبل از ظهور تا زمان بعد از ظهور از جهنّم تا بهشت فاصله است.

شما تصوّر كنید از روز اوّل خلقت تا به حال، انسانها كه مخلوق خداوند هستند هیچ كدام بدون هدف كاری نمی كنند، یعنی برای انجام كارشان یك ابتدا و انتها و یك مقصد و مقصودی در نظر دارند. حالا خداوندی كه خالق همه هستی است آیا كاری بدون مقصد و هدف انجام می دهد؟!

خداوند قبل از آنكه وجود فیزیكی حضرت آدم را روی زمین خلق نماید، تمام موجودات مورد نیاز بشر را فقط به خاطر او و فرزندانش آفرید و بعد وجود فیزیكی آدم را روی زمین قرار داد و در مرحله ثانی حتّی خداوند از همان اوّل خلقت، فردی را آفرید هم پدر و هم حجّت خدا و پیامبر و فرستاده خداوند بود كه فرزندان خویش را به طرف دین و آیین خداوندی سوق دهد.

بنابراین از همان خلقت اوّلیّه، خداوند مقصد و مقصود و مبدأ و معاد را در نظر گرفته و الاّ خلقتش بیهوده می بود. خداوندی كه تمام فعل و انفعالش بر مبنای حكمت است.

امّا از زمان آدم ابوالبشر كه قابیل، هابیل را كشت و هر چقدر فرزندان آدم در روی زمین بیشتر شدند، كشت و كشتار هم بیشتر شد و با فرستادن هزاران پیامبر و ائمّه هُدی (صلواة اللّه علیهم اجمعین) باز هم خواست خداوند انجام نپذیرفت ولی با ظهور مقدّس امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) خواست خداوند انجام خواهد شد و نور مقدّس تمام انبیاء و اوصیاء و اولیاء و بلكه تمام ائمّه اطهار(ع)در وجود این بزرگوار ظهور می كند.

آری! از نظر ملكوتی و معنوی بطور كل همه عالَم ان شاء اللّه به خواست پروردگار متعال، یكپارچه عاشق خدا می شوند.

همچنین بركات زمینی و سماوی بر دنیا سرازیر می گردد، آن هم تحت لوای حكومتی بر مبنای عدل و عدالت در سراسر گیتی. كه اینها را با عالم قبل از ظهور آن حضرت نمی توان قیاس نمود.

حجّة الاسلام محمّد كاظم كاشانی

تغییر حركت مردم و حركت تدریجی آنها بسوی كمالات

بعد از ظهور، مسیر حركت مردم از راهی كه می رفتند بسوی خدای تعالی تغییر خواهد كرد ولی این تغییر باعث نخواهد شد اوضاع جهان دفعتاً عوض گردد بلكه بتدریج وقتی مردم بسوی كمالات حركت نمودند، اوضاع جهان هم عوض می شود. لذا در روایات آمده است كه حكومت آن حضرت بعد از هفت سال مستقرّ خواهد شد و بعد از هفت سال هنوز هم افراد معاند و كافر بصورت معدود در جهان وجود دارند، ولی هرچه از ظهور می گذرد، جامعه رشد بیشتری پیدا می كند و بیشتر در راه كمال حركت می كند.

حلّ مشكلات اقتصادی و باز شدن درهای رحمت الهی

تفاوت قبل از ظهور و بعد از ظهور در بُعد اقتصادی هم بسیار زیاد است. چون همه مشكلات و سختی ها كه ما داریم، بواسطه دوری و بُعد روحی از امام زمان (ارواحنافداه) است كه اگر این فاصله روحی برداشته شود، همه آن مشكلات نه تنها حلّ خواهد شد، بلكه خدای تعالی درهای رحمتش را بر روی بندگانش باز خواهدكرد.

مهیّا شدن شرایط فردی و اجتماعی برای رسیدن به كمال

امّا از جهت معنوی تفاوت قبل از ظهور و بعد از ظهور بسیار بیشتر از جنبه های اقتصادی است. چون شرایط فردی و اجتماعی برای رسیدن به كمال آنقدر مهیّاست كه قابل قیاس با قبل از ظهور نمی باشد. بطور مثال قبل از ظهور مثل كلاس درسی است كه استاد در كلاس نیست، دانش آموزان هم علاوه بر اذیّت همدیگر، سر و صدای فوق العاده زیادی براه انداخته اند و محیط كلاس را برای درس خواندن بسیار نامناسب كرده اند، ولی بعد از ظهور، كلاس آرام شده، استاد به كلاس آمده و دانش آموزان موذی از كلاس اخراج شده اند و به تعبیر دیگر محیط كاملاً برای درس خواندن آماده شده است. تفاوت این دو بر هیچ خردمندی پوشیده نمی باشد.

ایجاد حكومتی الهی با كارگزارانی صالح و قوانینی حكیمانه

امّا از جنبه های حكومتی باید عرض كنم كه امام عصر (ارواحنا فداه) مانند اجداد بزرگوارشان حكومت را برای حكومت كردن نمی خواهند بلكه حكومت را جهت آماده كردن محیط و جامعه برای رُشد و حركت بسوی كمال می خواهند لذا اوّلین هدف آن حضرت بعد از ظهور ایجاد حكومتی الهی با كارگزارانی صالح و قوانینی حكیمانه است و این هدف را آن حضرت یقیناً تحقّق خواهند فرمود در حالی كه قبل از ظهور اكثر قریب به اتّفاق حكومتها نه قوانینی حكیمانه دارند و نه كارگزارانی صالح بلكه مروّج جور و ظلم و تباهی هستند.

حجّة الاسلام علیرضا فلاحت منش

كامل شدن شرایط برای رشد و تكامل آزادانه و آگاهانه انسانها

خدای متعال در قرآن كریم می فرماید: «در تورات و زبور نوشته ایم كه صالحان، وارث زمین خواهند بود: «و لقد كتبنا فی الزّبور من بعد الذّكر انّ الارض یرثها عبادی الصّالحون.» و در آیه دیگری نظیر این مضمون از حضرت موسی(ع) نقل شده است و بی شكّ این وعده تحقّق خواهد یافت.

و در جای دیگر بعد از اشاره به داستان فرعون كه مردم را به استضعاف كشانده بود می فرماید: «و نرید ان نمنّ علی الّذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمّة و نجعلهم الوارثین.»

این آیه هر چند در مورد بنی اسرائیل و بقدرت رسیدن آنان بعد از رهائی از چنگال فرعونیان است ولی تعبیر «و نرید ...» اشاره به یك اراده مستمرّ الهی دارد و از این روی در بسیاری از روایات بر ظهور حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) تطبیق شده است.

و این مطلب مهمّ ناگفته نماند كه هدف اصلی از بعثت انبیاء، كامل كردن شرایط برای رشد و تكامل آزادانه و آگاهانه انسانها بوده و به همین جهت به رشدعقلانی و تربیت روحی و معنوی افراد پرداختند و در نهایت انبیاء در صدد جامعه ایده آل بر اساس خدا پرستی و ارزشهای الهی و گسترش عدل و داد در سراسر زمین بوده اند و هر كدام در حدّ امكان، قدمی در این راه برداشته اند و بعضی از ایشان توانسته اند در محدوده جغرافیایی و زمانی خاصّ، حكومت الهی را برقرار سازند ولی برای هیچ كدام از ایشان شرایط تشكیل حكومت جهانی فراهم نشده است. البتّه فراهم نشدن چنین شرایطی به معنای نارسائی تعالیم و برنامه های انبیاء یا نقص مدیریّت و رهبری ایشان نیست زیرا چنان كه گفته شد هدف الهی فراهم شدن زمینه و شرایط برای سیر و حركت اختیاری انسانهاست.

خلاصه خداوند وعده تحقّق حكومت الهی را در پهنه زمین داده و رهبری این حكومت را امام معصوم عهده دار است.

استاد محمّد حسین عابدی

عبور انسان از علوم ظاهریّه به علوم باطنیّه

قبل از ظهور، انسانها از هر جهت (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...) از حیث هدف، دارای تشطّط و تفرقه اند. ولی بعد از ظهور حضرت مهدی (ع)، در تمام جهات، وحدت و مركزیّت بوجود می آید و انسان از علوم ظاهریّه به علوم باطنیّه (كه همان ماوراء طبیعه است) عبور خواهد كرد كه این غایت تكامل انسان است.

استاد علیرضا جاویدی

وصال برای عاشقان - سلامتی برای مریضان - سود و منفعت برای مادّیّین

آیا شما تا به حال با یك ولیّ خدا مدّت كوتاهی زندگی كرده اید و یا ساعاتی را در محضرش بوده اید و یا اینكه با كسی كه خیلی دوستش دارید و به او عشق می ورزید بوده اید؟! چه حالتی دارید؟!

حتماً جواب می دهید این مجالست چقدر خوب و عالی و زیبا بود. همینطور هم زمان ظهور حضرتش حال مردم همینطور می باشد.

البتّه زمان ظهور برای محبّین و عاشقان و سالكین كویش، لحظه وصال است و برای افراد مریض، صحّت و سلامتی است و برای مادّیّین پُر از سود و منفعت.

پس بنابراین زمان غیبت نسبت به زمان ظهور مثل تاریكی است نسبت به روشنایی و نور. به اُمید آن روز.

حجّة الاسلام سیّد محمّد مهدی آل مجتبی (میهن خواه)

«وعد اللّه الّذین آمنوا منكم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فی الارض كما استخلف الّذین من قبلهم و لیمكّننّ لهم دینهم الّذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی و لایشركون بی شیئا و من كفر بعد ذلك فاولئك هم الفاسقون.»

( - سوره نور آیه 55، یعنی: «و خدا به كسانی كه از شما بندگان (به خدا و حضرت حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آورد و نیكوكار گردد وعده فرمود كه در زمین خلافت دهد چنانچه كه اُمَم صالح پیغمبران سلف، جانشین پیشینیان خود شدند و علاوه بر خلافت، دین پسندیده آنان را بر همه ادیان، تمكین و تسلّط عطا كند و به همه مؤمنان پس از خوف از دشمنان، ایمنی كامل دهد كه مرا به یگانگی بی هیچ شائبه شرك و ریا پرستش كنند و بعد از آن هر كس كه كافر شود به حقیقت همان فاسقان تبهكارند.» )

كسانی از نعمتهای بعد از ظهور لذّت كامل خواهند برد كه ...

بنابر آنچه كه از آیه شریفه فوق مستفاد می گردد اوّلاً: الطاف كامل بعد از ظهور متعلّق است به مؤمنین عاملی كه قبل از ظهور در رابطه با شكستن حصار غیبت، وجود خود را هِبه نموده اند (وعد اللّه الّذین ....) و در یك جمله كسانی از نعمتهای بعد از ظهور لذّت كامل خواهند برد كه به درجه ایمان و عمل نائل آمده باشند.

همه جهان و ما فیه اعمّ از جاندار و بیجان در خدمت مؤمنین عامل قرار می گیرد

دوّماً: بر خلاف الآن و وضعیّت مؤمنین در حال حاضر، در آن روزگار همه جهان و مافیه اعمّ از جاندار و بیجان، در خدمت مؤمنین عامل قرار می گیرد و مؤمنین عنوان بزرگتری و برتری و سروری بر دنیا را می یابند.

جمیع امكانات معنوی و مادّی در دسترس مؤمنین قرار می گیرد

سوّماً: جمیع امكانات معنوی كه بتوان حتّی نیازهای اوّلیه و ثانویّه مادّی را نیز بواسطه آنها برطرف كرد در دسترس مؤمنین قرار می گیرد.

جمیع ترسها و خوفها در بعُد معنوی و بُعد مادّی تمام می شود

چهارماً: جمیع ترسها و خوفها تمام می شود بدین معنا كه:

در بُعد معنوی: به علّت از بین رفتن جوّ ظلمانی و شیطانی، ترسی از جهنّم و عذاب قبر و ... وجود نخواهد نداشت و یا ترسی از همجواری با اهل گناه وجود نخواهد داشت (زیرا اهل گناهی یافت نمی شود) و یا ترسی ....

در بُعد مادّی: اگر كسی از داشتن قرض می ترسد در آن روزگار چون قرضی و وامی وجود ندارد و كثرت اندوخته وجود دارد لذا خائفی از نداشتن مال وجود ندارد.

اگر كسی از عفّت و حیا خود خوف دارد به علّت آنكه جوّ امن و حیا، سایه گستر گشته است لهذا دیگر هر زنی بدون داشتن هیچ گونه ترسی می تواند در همه جا رفت و آمد كند ...

نهایتاً ترس از فقر، ترس از ناامنی، ترس از خشكسالی، ترس از زلزله، ترس از .... و یا حتّی ترس از حیوانات درنده و یا گزنده به هیچ نحو وجود نخواهد داشت. و كلام آخر اینكه هیچ مشكلی نخواهد بود كه ذهن مؤمن از آن خائف باشد.

پیشرفت فوق العاده در تمام ابعاد بخاطر در رأس بودن امام معصوم (ع)

علّت این خیرات برمی گردد به اینكه وجود معصوم (ع) در رأس قدرت تصمیم گیری وجود دارد به عبارت دیگر در رأس هر كاری اگر اهل بیت (ع) نباشند هیچ ارزشی ندارد. همین علمی كه به اصطلاح دانشمندان به پایش صدمه خورده اند و به اصطلاح زحمت كشیده اند و باز به اصطلاح پیشرفت كرده اند، چون بر اساس تحقّق هدف مادّی است لذا با اهل بیت (ع) هیچگونه سنخیّتی ندارد و چون تقارنی بین این علم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وجود ندارد و اهل بیت (ع) در رأس آن نیستند یك علم بی بركت است و نهایتاً خواهی نخواهی به بُن بست كشیده خواهد شد و استفاده كنندگان آن هر چه بیشتر خود را وقف استفاده از آن كنند بیشتر دچار افسردگی روحی و روانی خواهند شد و بیشتر لذّت زندگی در دنیا را از دست خواهندداد.

اگر یك دهم این زحمات در زمان ریاست اهلبیت (ع) كشیده شود بازدهیش صد و یا حتی شاید هزارها برابر خود بود به این معنا كه اگر این جماعت مادّی محور در عرض 100سال به اینجا رسیدند ما در عرض ده سال و یا حتّی كمتر از سال به صد و یا حتّی هزارها برابرمی رسیم.

نهایتاً كاری كه معصوم (ع) در رأس آن نباشد از قوّه و اندیشه گرفته تا فعل و عمل، بی بركت است. ارزش و بركت كاری كه تحت لوای اهلبیت (ع) باشد بگونه ای بالاست كه می توان به تحقیق درصدش را فاصله خدا تا غیر خدا تلقّی نمود.